متین گلس

فیس‌لیفت خودرو چیست؟

فیس‌لیفت (face lift) در صنعت خودروسازی به تغییرات و به‌روزرسانی‌های طراحی گفته می‌شود، که در طول عمر تولید یک مدل خودرو اعمال می‌شود. این تغییرات معمولاً شامل بهبودهای ظاهری و گاهی ارتقای فناوری‌ها و امکانات داخلی خودرو است. در ادامه با فیس‌لیفت کارخانه‌ای و غیر کارخانه‌ای خودرو بیشتر آشنا می‌شوید:

فهرست مطالب

فیس لیفت کارخانه‌ای

تاریخچه

اولین نمونه فیس‌لیفت در صنعت خودروسازی به هنری فورد و شرکت او، فورد، بازمی‌گردد. این شرکت مدل مشهور خود، فورد T، را به مدت ۱۹ سال تولید کرد و طی این دوره هر ساله تغییرات کوچکی در طراحی و جزئیات آن اعمال می‌شد. به مرور زمان، این تغییرات کوچک انباشته شدند و نسخه ۱۹۲۷ فورد T بسیار متفاوت‌تر و به‌روزتر از نسخه ۱۹۰۸ بود. این روند نشان‌دهنده یکی از اولین نمونه‌های فیس‌لیفت در صنعت خودروسازی بود.

این روش به سرعت در میان سایر خودروسازان آمریکایی رواج یافت و آن‌ها نیز به طور منظم و سالانه تغییراتی در مدل‌های خود اعمال کردند. این رویکرد به تدریج به یک استاندارد جهانی تبدیل شد و اکنون به عنوان یک بخش اساسی از فرایند طراحی و تولید خودروها در سراسر جهان شناخته می‌شود. فیس‌لیفت‌ها کمک می‌کنند تا خودروها با تغییرات دوره‌ای به‌روز شده و جذابیت خود را برای مشتریان حفظ کنند.

علت پیدایش

پیدایش فیس‌لیفت به دلیل نیاز به حفظ جذابیت و رقابت‌پذیری مدل‌های خودرو در بازارهای پر رقابت بود. با پیشرفت سریع تکنولوژی و تغییر سریع سلیقه‌های مصرف‌کنندگان، خودروسازان باید محصولات خود را به‌روز نگه دارند. فیس‌لیفت این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به طراحی مجدد کامل خودرو، به‌روزرسانی‌های لازم اعمال شود.

انواع فیس‌لیفت کارخانه‌ای

فیس‌لیفت مینور

در فیس‌لیفت مینور، روی خودرو تغییرات جزئی و ظاهری انجام می‌گیرد، که به منظور تازه‌سازی و بهبود جزئیات طراحی انجام می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  تغییر شکل و طرح چراغ‌ها و الگوهای روشنایی آن‌ها و به‌روزرسانی چراغ‌ها با فناوری LED 
  •  تغییر در سپرها که شامل طراحی جدید، جزئیات اضافی و استفاده از مواد جدید در ساخت سپر است.
  •  تغییرات در شکل، اندازه و جزئیات شیشه‌ها

فیس‌لیفت ماژور

فیس‌لیفت ماژور شامل تغییرات عمده‌تر و گسترده‌تری در طراحی خارجی و داخلی خودرو است. این تغییرات می‌توانند طراحی داخلی کابین را برای بهبود راحتی و استفاده‌ سرنشینان باشد. همچنین، ظاهر خارجی خودرو با تغییرات در خطوط بدنه، شکل و ابعاد بخش‌های مختلف و افزودن جزئیات جدید به‌روز شود. سیستم‌های نورپردازی، روشنایی و طراحی بدنه نیز ممکن است به‌طور کامل بازنگری شوند.

ری‌دیزاین خودرو

ری‌دیزاین به معنای بازطراحی کامل خودرو است که شامل تغییرات گسترده در ظاهر، پلتفرم، شاسی، سیستم تعلیق، ترمزها و حتی موتور می‌شود. با وجود این تغییرات گسترده، ایده اصلی و پایه ساخت خودرو حفظ می‌شود. این خودروها معمولاً با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به بازار عرضه می‌شوند و به خودرویی پیشرفته‌تر تبدیل می‌شوند، در حالی که ایده اصلی مدل اولیه خودرو را حفظ می‌کنند.

بیشتر بدانید: سیستم تعلیق همان فنربندی و کمک فنر ماشین است. این سیستم باعث می‌شود نوسانات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو روی سطح ناهموار به بدنه ، شاسی خودرو و سرنشینان وارد نشود.

خودرو‌های فیس‌لیفت شده کارخانه‌ای در ایران

پژو پارس

پژو پارس که ابتدا با نام‌های سفیر و پرشیا در سال 1379 معرفی شد، یکی از خودروهای محبوب در ایران است. فیس‌لیفت این خودرو شامل تغییراتی در طراحی جلو و عقب، از جمله بهبود در چراغ‌ها و شیشه‌ جلو، و در تجهیزات داخلی خودرو بوده است.

دنا پلاس

دنا پلاس که در سال 1395 به بازار عرضه شد، نسخه بهبود یافته‌ای مدل دنا است. این خودرو با طراحی به‌روزتر و جذاب‌تر، شامل تغییراتی در بخش‌های مختلف بدنه و کابین داخلی، توانست جذابیت بیشتری در بازار خودرو پیدا کند.

پراید

پراید نیز یکی از خودروهای پرطرفدار در ایران است که طی سال‌های مختلف، چندین فیس‌لیفت را تجربه کرده است. این تغییرات شامل بهبود طراحی جلو و عقب خودرو و همچنین ارتقاء تجهیزات داخلی خودرو بوده است. نمونه‌هایی از این فیس‌لیفت‌ها شامل پراید 131 و 111 هستند.

سمند

سمند، یکی از خودروهای ملی ایران، طی سال‌های گذشته چندین بار فیس‌لیفت شده است. تغییرات اعمال شده بر روی سمند شامل بهبود طراحی جلو و عقب، ارتقاء در تجهیزات داخلی و تکنولوژی‌های استفاده شده  در خودرو بوده است. نمونه بارز این فیس‌لیفت‌ها، سمند سورن است که با تغییرات قابل توجهی به بازار معرفی شد.

ساینا

ساینا نسخه‌ای به‌روزرسانی شده از تیبا است که با تغییرات جزئی در طراحی ظاهری روانه بازار شده است. این تغییرات شامل طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب، سپر، شیب کاپوت و جلوپنجره می‌شود. در داخل کابین نیز تغییراتی در فرمان، داشبورد و سایر جزئیات دیده می‌شود.

رانا پلاس:

رانا پلاس نسخه به‌روزرسانی شده رانا است که هشت سال پس از مدل اصلی عرضه شد. این نسخه تغییرات بیشتری نسبت به رانا دارد، از جمله تغییرات در جلو پنجره، چراغ‌ها، آینه‌ها و فرمان.

فیس لیفت کارخانه‌ای

فیس لیفت غیر کارخانه‌ای به معنای انجام تغییرات بر روی خودرو است که توسط صاحبان خودرو یا کارگاه‌های تخصصی انجام می‌شود و این تغییرات در خطوط تولید کارخانه‌ی سازنده خودرو اعمال نشده است. این نوع فیس لیفت می‌تواند شامل تغییرات ظاهری و عملکردی باشد و به طور عمده به دلایل زیر انجام می‌شود.

دلایل انجام فیس لیفت غیر کارخانه‌ای

  • شخصی‌سازی خودرو

بسیاری از صاحبان خودرو تمایل دارند که ظاهر خودروهای خود را به شکلی منحصر به فرد و متمایز از مدل‌های استاندارد کارخانه‌ای تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند شامل تغییرات در بدنه، رنگ‌آمیزی، تغییرات در چراغ‌ها و نصب اسپویلرها و بدنه‌های سفارشی باشد.

بیشتر بدانید: اسپویلر قطعه‌ای است که روی درب صندوق عقب نصب می‌شود که نقش مهمی در عبور بهینه جریان هوا از اطراف بدنه دارد. 

  • بهبود عملکرد

برخی از تغییرات غیر کارخانه‌ای به منظور بهبود عملکرد خودرو انجام می‌شوند. این تغییرات ممکن است شامل ارتقاء سیستم تعلیق، تغییر در سیستم اگزوز، نصب موتورهای قوی‌تر یا ارتقاء سیستم ترمز باشد.

 

  • تعمیر و بازسازی

گاهی اوقات، خودروها به دلیل خرابی یا تصادف نیاز به بازسازی دارند. در این موارد، صاحبان خودرو ممکن است تصمیم بگیرند که به جای تعمیر ساده، تغییرات گسترده‌تری در خودرو ایجاد کنند که شامل فیس لیفت کامل بدنه و داخل کابین باشد.

آسایش و راحتی : برخی از تغییرات غیر کارخانه‌ای به منظور آسایش و راحتی سرنشینان  انجام می‌شود. به عنوان مثال با توجه به گرمای هوا در طول روز، صاحبان خودرو برای آسایش خود و سرنشینان تمایل به تعویض شیشه‌های فابریک به شیشه‌های دودی سولار دارند.

 شیشه‌های سولار، که فیس لیفت غیر کارخانه‌ای محسوب می‌شوند، جایگزین شیشه‌های معمولی و برچسب دودی شده‌اند. این تغییر ظاهر، خودرو را مدرن‌تر و شیک‌تر می‌کند. همچنین نصب شیشه‌های سولار، میزان ورود گرما و اشعه‌های UV به داخل خودرو را کاهش می‌دهد. این امر باعث کاهش دمای داخل خودرو شده و راحتی سرنشینان را افزایش می‌دهد. 

نتیجه گیری


فیس‌لیفت کارخانه‌ای به عنوان یک استراتژی مهم در صنعت خودروسازی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با به‌روزرسانی طراحی و امکانات مدل‌های خود، جذابیت و رقابت‌پذیری آن‌ها را حفظ کنند. این تغییرات نه تنها باعث افزایش فروش و رضایت مشتریان می‌شود، بلکه به خودروسازان امکان می‌دهد تا با هزینه کمتر نسبت به طراحی مدل‌های جدید، بازار خود را بهبود بخشند. با توجه به مزایای متعدد فیس‌لیفت، انتظار می‌رود که این روند در آینده نیز ادامه یابد و به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای رقابتی خودروسازان تبدیل شود.

فیس لیفت غیر کارخانه‌ای یک راهکار محبوب برای کسانی است که می‌خواهند خودروهای خود را بهبود بخشند یا آن‌ها را به شکلی منحصر به فرد تبدیل کنند. با این حال، این فرآیند نیاز به دقت و هزینه‌های قابل توجهی دارد و باید با دقت و توجه به قوانین و مقررات انجام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید