پورشه 911 کررا (2012 تا 2014) یکی از شاخصترین نسلهای این خودروی افسانهای است که با کد بدنه 991 شناخته میشود. این نسل، نقطهای تعیینکننده در مسیر تکامل 911 بود؛ مدلی که نهتنها به اصالت طراحی وفادار ماند، بلکه با ارتقاءهای فنی و ساختاری، تجربه رانندگی را به سطحی بالاتر رساند. مهندسان پورشه در این پروژه، تعادلی استادانه میان راندمان، پایداری و ظرافت طراحی ایجاد کردند. هدف اصلی، حفظ شخصیت اسپرت کلاسیک در کنار استفاده از تکنولوژیهای روز و بهبود عملکرد دینامیکی بود.
ورشه 911 کررا با بدنهای سبکتر، فضای داخلی ارتقاءیافته و پیشرانههایی قدرتمند، نهفقط یک خودرو، بلکه بیانی از فلسفه مهندسی دقیق آلمانی است. از ویژگیهای بارز این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مشخصات فنی و موتور
ظرفیت موتور 3.4 لیتری، 6 سیلندر تخت (Boxer) با تنفس طبیعی، 350 اسب بخار، شتاب 0-100 در 6.4 ثانیه با گیربکس دستی.
سیستمهای انتقال قدرت:
گیربکس 7 سرعته دستی یا اتوماتیک دو کلاچه PDK.
مصرف سوخت:
- مصرف ترکیبی: بین 8 تا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر (بسته به نوع گیربکس).
- استاندارد آلایندگی: یورو 5.
- سیستم استارت/استاپ برای کاهش مصرف در ترافیک.
- باک سوخت: 64 لیتر.
طراحی بدنه و فضای داخلی
نمای بیرونی:
- طراحی کلاسیک با فرم کوپهای سیال و بدنهی آیرودینامیک.
- چراغهای جلو بیضیشکل با امضای همیشگی پورشه.
- چراغهای عقب باریک با نورپردازی LED و نمای سهبعدی.
- رینگهای 19 یا 20 اینچی اسپرت آلومینیومی.
- افزایش طول و فاصله محورها نسبت به نسل قبل برای بهبود پایداری.
کابین و امکانات داخلی:
- کنسول مرکزی الهامگرفته از پورشه پانامرا، با طراحی کاربردیتر.
- صندلیهای اسپرت با قابلیت تنظیم برقی، گرمکن و تهویه (بسته به تیپ).
- نمایشگر مرکزی با امکانات مولتیمدیا، نویگیشن، بلوتوث و USB.
- استفاده از چرم ناپا، آلومینیوم برسخورده و تزئینات با کیفیت.
- فضای داخلی مناسب برای راننده و سرنشین، با صندلیهای عقب تاشو.
امکانات ایمنی و رفاهی
- سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم کنترل پایداری (PSM) و کنترل کشش (ASR).
- کیسههای هوای چندگانه برای سرنشینان جلو و جانبی.
- دوربین دید عقب، سنسور پارک و سیستم هشدار فشار باد تایرها.
- کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای.
- سیستم صوتی حرفهای Bose یا Burmester در مدلهای آپشنال.
- تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیهای.
شیشه خودرو در پورشه 911 کررا (2012–2014)
شیشههای فابریک پورشه 911 کررا نهتنها در تأمین ایمنی، بلکه در بهینهسازی آیرودینامیک و کاهش صدای باد نقش مهمی دارند.شیشه فابریک 911 کررا، صرفاً یک قطعه شیشهای نیست، بلکه بخشی از مهندسی آیرودینامیکی کل بدنه محسوب میشود که در سرعت، سکوت و امنیت، نقش کلیدی ایفا میکند
شیشه فابریک
شیشه فابریک ماشین همان شیشهای است که در کارخانه تولید خودرو نصب میشود و به عنوان یکی از اجزای اصلی خودرو به حساب میآید. این شیشه توسط تولیدکنندگان معتبر ساخته میشود و تمامی استانداردهای ایمنی، کیفیت و دوام را دارد.
شیشه خودرو به عنوان یک محافظ بین داخل خودرو و محیط بیرون عمل میکند. این شیشه از سرنشینان در برابر شرایط مختلف جوی مانند گرما و سرما، باد و طوفان، باران، تگرگ و برف محافظت میکند.
شیشه جلو خودرو: شیشه جلو از دو یا چند لایه شیشه و یک لایه پلاستیک (مثل پی وی بی PVB) ساخته میشود که با فشار و حرارت به هم چسبانده میشوند. روش ساخت این شیشه به این صورت است که ابتدا دو لایه شیشه به اندازههای مناسب برش داده میشوند. سپس یک لایه نازک از پلاستیک PVB بین این دو لایه شیشه قرار میگیرد. این مجموعه تحت فشار و حرارت بالا در یک دستگاه مخصوص قرار داده میشود تا لایههای شیشه و پلاستیک به هم چسبیده و به صورت یکپارچه و مقاوم درآید . این فرآیند باعث میشود که شیشه جلوی خودرو استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشد، و در صورت شکستگی به قطعات کوچک و برنده تبدیل نشود و از آسیب به سرنشینان جلوگیری شود.
برای شیشههای عقب و جانبی خودرو: بیشتر خودروها، معمولاً از شیشههای سکوریت یا نشکن استفاده میشود. این نوع شیشهها در صورت ضربه و شکستگی، به دلیل الگوی خاص شکست، آسیب جدی به سرنشینان وارد نمیکنند.
به طور کلی، شیشه سکوریت در دمای 600 تا 800 درجه سانتیگراد پس از شکلدهی و برش، حرارت داده شده و سپس به سرعت سرد میشود. این فرآیند استحکام و مقاومت شیشه را پنج تا ده برابر افزایش میدهد. علاوه بر این، شوک حرارتی ناشی از سرد شدن سریع باعث میشود که در صورت ضربه شدید، شیشه به قطعات کوچک و برنده تبدیل نشود، که این امر میزان آسیبدیدگی به سرنشینان را کاهش میدهد.
همانطور که میدانید قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعههای فرابنفش خورشید میتواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت فرد داشته باشد و حتی خطر ابتلا به چندین بیماری مرتبط با تشعشعات خورشید را افزایش دهد. در ادامه توضیحاتی در مورد نور خورشید داده خواهد شد و سپس بررسی میکنیم که شیشه فابریک چه مقدار از این اشعهها مضر نور خورشید را حذف میکند.
اشعه UV
نور خورشید از سه بخش اصلی تشکیل شده است: نور مرئی، گرما (اشعه مادون قرمز) و پرتو فرابنفش (UV). پرتو فرابنفش خود به سه دسته تقسیم میشود:
- UVA با طول موج ۳۱۵ تا ۴۰۰ نانومتر
- UVB با طول موج ۲۸۰ تا ۳۱۵ نانومتر
- UVC با طول موج ۱۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر
جو زمین بخش زیادی از اشعههای UVC را جذب میکند، در نتیجه پرتوی که به سطح زمین میرسد عمدتاً از نوع A و مقدار کمتری از نوع B است. اشعه UVB به دلیل طول موج کوتاهتر، انرژی بیشتری دارد و مستقیماً بر لایههای بیرونی پوست اثر میگذارد. همین ویژگی باعث میشود که عامل اصلی سوختگی پوست در برابر آفتاب باشد.
شیشههای فابریک خودرو، بهویژه در بخش جلو، توانایی نسبتاً خوبی در کاهش شدت تابش اشعه UVB دارند و به همین دلیل تا حدودی از سوختگیهای ناشی از آن جلوگیری میکنند. با این حال، این نوع شیشهها قادر نیستند به طور کامل جلوی عبور اشعه UVA و همچنین گرمای ناشی از مادون قرمز را بگیرند.
اگر بهدنبال محافظت بیشتر در برابر اشعههای مضر خورشید و کاهش محسوس دمای کابین خودرو هستید، شیشه سولار پورشه ۹۱۱ کررا گزینهای بسیار مناسب و حرفهایست.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.